Gletsjers, Fjorden & Bergen allemaal in Aotearoa - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Sander Hendrikx - WaarBenJij.nu Gletsjers, Fjorden & Bergen allemaal in Aotearoa - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Sander Hendrikx - WaarBenJij.nu

Gletsjers, Fjorden & Bergen allemaal in Aotearoa

Door: Sander Hendrikx

Blijf op de hoogte en volg Sander

08 Maart 2009 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hallo allemaal.

Er is nadat ik Greymouth heb verlaten weer een hoop gebeurt in Aotearoa.
Laat ik maar snel beginnen:

In de stromende regen werd ik opgehaald door de bus. Ik ging naar Franz Josef. Hier heb kun je erg dicht en zelfs op de Nieuw Zeelandse Gletsjers lopen. Ik heb omdat ik al bijna iedere zomer op een gletscher loop dit aan me voorbij gelaten. Lekker van het uitzicht genoten dat heb ik gedaan tenminste als het niet bewolkt was of aan het regenen.
Ik kwam 's middags aan in Franz Josef en heb daar een hike gedaan van een halve dag. Toen ik pas bezig was met lopen zag ik een klein beest op het pas staan. Het leek op een soort geit of gems. Toen ik ietsjes verder liep zag ik de moeder. Ze keken me aan zo van knip maar even snel een foto en dan gaan we weer. Snel de foto's geknipt en ze gingen weg.

Het pad ging verder en hoe verder ik in het bos liep hoe meer modderpoelen en waterplassen zich gingen vormen op het pad. Omdat ik geen waterdichte schoenen heb moest ik de hele tijd via de zijkanten of via rotsen naar de overkant komen.
Op een begevenmoment kwam ik aan bij een waterval. Oh wat nu. Ik zag geen 'droge' stenen. Ik ben helemaal omhoog geklommen en toen kon ik eindelijk droog over steken. Gelukkig had ik geen natte voeten. Ik dacht nog bij mezelf zul je op het einde van de track zien dat er een mega plas ik waar ik wel doorheen moet lopen.

Na een tijdje door het bos gelopen te hebben kwam ik dus inderdaad die waterplas tegen. Een meter of 6 moest ik lopen door het water heen. Ik kon niet links of rechts ernaast lopen. Dus was er maar 1 oplossing. Het water voelde ik naar binnen lopen. Mijn schoenen waren nu echt nat. Bij elke modderpoel waar ik normaal overheen zou springen liep ik nu dwars doorheen. Nu ik toch natte voeten had maakte dit voormij niets meer uit.
Ik denk dat ze boven in de lucht dit geweten hadden want weer begon het te regenen! Ja tuurlijk dit kan er ook nog wel bij.
Ik was helemaal doorweekt. Ik kon de gletscher niet zien omdat het te bewolkt was. Ik dacht maar aan 1 ding snel naar het hostel en een warme douche nemen. Onderweg stopte een auto en vroeg of ik mee wilde rijden naar het dorp. Natuurlijk heb ik dit aangenomen.

Toen ik net lekker gedouched had scheen natuurlijk weer lekker de zon. Net of dat er niets aan de hand was. Aargh!!
Ik had me voorgenomen om de volgende morgen vroeg op te staan en dan een 8 uur durende hike te gaan maken. Hoe vroeger je vertrekt hoe beter het is want de wolken komen meestal in de midden het dal binnen dringen.

's Morgens was ik om 8.30 bij het beginpunt van de Alex Knobb Track. Een prachtig uitzicht kon ik verwachten werd er verteld in het hostel. Na een flinke klim door de bossen kwam ik aan bij een look out point. Ergens halverwege kon ik dan eindelijk de gletscher zien. Het was wel tof om dit weer eens te zien. Wat minder tof was waren de wolken die er weer aankwamen! Bij het tweede look out point nog snel een foto gemaakt en daar waren de wolken. Het hele dal werd in beslag genomen door de grijze wolken. Ik ben tot aan de top gelopen van de track. Ik hoopte dat de wolken laag zouden hangen zodat ik boven de wolken zou uitkomen. Helaas was dit niet het geval. Ik kon helemaal niets zien van het prachtige uitzicht wat ze mij verteld hadden. 1 grote witte grijze deken hing er voor me.

Nadat ik beneden was gekomen kwam ik een Duitser tegen ( zoals overal hier in Nieuw Zeeland) Hij verbleef in hetzelfde hostel als ik. Samen met hem ben ik naar het hostel gereden. De volgende morgen zou hij naar Wanaka vertrekken. Mooi dat komt goed uit ik wilde morgen ook vertrekken naar Wanaka. Het was voor hem geen probleem om mij mee te nemen! Ideaal weer een gratis lift!

We zijn die volgende morgen vertrokken naar Wanaka een 6 uur durende autorit. Naar een half uurtje rijden kwamen we aan in Fox Glacier. Hier stopte we even om een 1.5 uur durende walk te maken. Lake Matheson. Omdat het weer weer niet goed was, was het niet zo mooi. Na de tocht zijn we in de auto gestapt en zijn we naar Wanaka gereden. Een flinke tocht was het. We moesten elke keer bruggen oversteken en door bossen rijden. Het was wel een mooie tocht om te maken.

Eindelijk kwamen we aan in Wanaka. Ik verbleef in een ander hostel dan hem dus hij had me netjes afgezet.

De volgende morgen had ik een wandeltocht gemaakt langs het meer. Niet de mooiste hike maar je zag toch wel wat bergen.
Deze dag was voor de verandering eens echt zonnig. Een heerlijke dag EINDELIJK!!

Die dag daarna ben ik samen met een Nederlands meisje gaan liften van Wanaka naar Queenstown. Binnen 10 minuten hadden we een lift te pakken. Een Nederlandse pikte ons op. Ik ga nog wel even een Lord Of The Rings tour maken. Gewoon een beetje rond kijken! Oke dat is mooi genomen dachten wij zo. Helaas hebben we niet veel gezien wat een beetje op de locaties leken ( zij had een boek waar alle filmlocaties waren).
Na 2 uurtjes rijden kwamen we aan in Queenstown. Het adventure stadje van Nieuw Zeeland. Alles wat je in Nieuw Zeeland kan doen kun je hier het beste doen tenminste dat zeggen ze hier. Skydiven is er 1 van.

Ik heb eerst een dag in Queenstown doorgebracht. Ik zou eigenlijk een wandeltocht van 4 dagen gaan maken maar ik moest dan wel veel gaan betalen. Dit had ik er eigenlijk niet voor over. Ook zou het weer niet goed zijn deze week. Ik moet namelijk veel rivieren oversteken maar als het regent lopen die zo snel vol dat het onmogelijk is om dan nog over te steken. Deze tocht heb ik dan maar geskipt en heb een duiktrip geboekt in The Milford Sounds. Dit is een Fjordlandschap. Nog nooit had ik zoiets gezien dus waarom dan niet meteen daar gaan duiken.

Op maandag zou ik daar gaan duiken. Helaas konden ze me niet oppikken vanuit Queenstown dus moest ik naar Te Anau. Een klein dorpje ong 190 km van de Milford Sounds af.

Om 6.30 am werd ik opgehaald. Het was nog ongeveer 1,5 uur rijden. Er was niets te zien onderweg omdat het nog donker was. Dus heb ik maar alvast uitgerust voordat ik iets gedaan had.

We kwamen aan bij de plek. Alex ( Instructeur) gaf een briefing. Het grappige aan het duiken in de Milford Sounds is dat je leven zult zien die normaal op 60 of 70 meter diepte leven. Black Coral bijvoorbeeld. Hoe dit komt is heel simpel. Doordat er een laag regenwater op het zeewater ligt en een bepaalde manier van het lichtval denken de beesten en planten dat ze diep leven maar eigenlijk leven ze op 15 meter diepte.

Samen met Nina( een Zweedse en mijn buddy) zijn we gaan duiken. Het eerste wat we tegen kwamen was een soort witte kerstboom. Dit is het black Coral. Het is wit i.p.v. zwart. Was erg leuk om te zien. Verder hebben we niets bijzonders meer gezien.

Op weg naar de tweede divespot kwamen we nog zeehonden tegen. Ze blijven je verrassen met de dingen die ze doen. Erg leuk!
Bij de tweede divespot kwamen we niets tegen. Een paar kreeften en dat was het.
De duiken waren niet echt de leukste die ik gedaan had maarja het kan natuurlijk niet altijd top zijn.

Nadat we de tweede duik gedaan hadden moesten we de wetsuits aanhouden omdat we naar een waterval zouden gaan en daarna konden we lekker opwarmen in een Hot Pool.
We werden afgezet op een soort van eiland en daar hadden we een heerlijk douche onder de waterval. Het water doet gewoon pijn zo hard komt het omlaag.
Daarna zouden we heerlijk chillen in een hot pool Alex vertelde ons: Yes it's warm believe me! Op 3 moesten we er allemaal inspringen. 1..2..3 en hoppa het was heerlijk IJSKOUD!! niet echt fijn! Na snel wat foto's gemaakt te hebben zijn we teruggegaan naar de boot en zijn we vertrokken. De trip op het water was over. Maar de fjorden beleven me boeien. Overal gingen watervallen omlaag. Het waren zeker geen kleine watervallen. OVeral om me heen was ook groen echt super!

We kwamen weer aan op het land en daar gingen we naar de haven waar alle cruise-schepen vertrekken voor een halve of een hele dag Milford Sounds. Hier even een paar foto's geknipt en daarna moesten we 3 uur wachten voordat we weer naar Te Anau konden gaan. Dit moest gedaan worden omdat wij 18 meter diep waren geweest met duiken en we moesten weer 900m omhoog rijden. Dit is niet echt fijn voor het lichaam dus moet eerst het lichaam weer wennen aan de hoogte voordat je weer verder kunt gaan.
Nadat ik mijn duiklogboek had ingevuld en gepraat te hebben konden we eindelijk gaan. Via een aantal stops zijn we naar Te Anau gereden. De stops waren wel mooi opzich.

De volgende morgen kon ik mooi met mijn divebuddy naar Queenstown rijden. Even natuurlijk weer uitstappen voor de foto's ( tja toeristen he) kwamen we aan in het zonnige Queenstown.
In Queenstown heb ik nog even een wandeling gemaakt langs het meer en ben lopend naar een look out point gegaan terwijl er ook een lift omhoog ging sportief he :). Hier was een prachtig uitzicht over Queenstown. Omringd door bergen en een meer dat erbij ligt. Mooi om te zien. Ook heb ik me vermaakt door het kijken naar mensen die gingen bungy jumpen. Eerst hard schreeuwen en dan YES roepen whoooo I did it!!

Nog even snel naar de supermarkt gegaan omdat ik de volgende morgen naar Mount Cook vertrokken was. Hier hebben ze geen supermarkt of geldbanken. Het enige wat hier is zijn huisjes. De rit was wel leuk opzich omdat de buschauffeur om elke 10 minuten weer stopte om foto's te maken en de hele rit ( 5 uur) vertellen over de omgeving en de geschiedenis.
Eindelijk zag ik de hoogste berg van Nieuw Zeeland: Mount Cook. De Maori naam voor deze berg is: Aoraki.

De zon scheen lekker hard en we hadden een mooi uitzicht over het hele gebied. Ik werd netjes afgezet bij mijn hostel en ben maar meteen gaan lopen. De volgende dag zou er namelijk slecht weer aankomen. Na twee kleine wandeltochtjes gemaakt te hebben ben ik een berg opgeklommen om daar van het mooie uitzicht te gaan genieten. Niet voor lang trouwens want het begon al wat bewolking te komen.

In het hostel kwam ik Stephan tegen( met hem heb ik ook de brouwerijrondleiding gedaan). Met hem heb ik nog een tijdje gepraat en ben maar weer naar bed gegaan. 's Morgens netjes optijd opgestaan en ik kijk naar buiten: Shit weer regen. Dit keer regen met een behoorlijke wind. Wat zal ik doen naar buiten gaan en 4 uur lopen of blijf ik binnen en hoop maar dat het beter wordt? Na lang gedacht te hebben toch maar besloten om naar buiten te gaan. Nou dat was opzich een verkeerde beslissing. Kledder nat kwam ik terug in het hostel. Wat heb ik gezien zul je je afvragen nou: Grijze wolken die maar niet weggingen, regen en wind. Een perfecte dag weer in het zuiden van Nieuw Zeeland!!

De volgende dag ben ik weer vertrokken naar de volgende plaats Christchurch. Na een lange busrit ( weer 5 uur en weer dezelfde buschauffeur) stoppen overal om niets kwam ik aan ik Christchurch. Hier blijf ik een aantal dagen lekker rond hangen.

Gisterenavond liep ik door de stad en kwam ik een aantal spelers van India ( cricket) tegen. Normaal heb ik altijd mijn foto toestel mee maar je raad het al deze keer niet. Eerst dacht ik altijd pff cricket wat een saaie sport. Een wedstrijd kan 5 dagen duren en dan kan het nogsteeds gelijk eindigen maar nadat ik in Franz Josef door Singh ( Indier) uitgelegd heb gekregen hoe het werkt vind ik het wel leuk. Ik moet wel het snellere cricket zien anders duurt het vele te lang maar het is wel een leuk spelletje.

Een aantal weekjes geleden belde Bert me op. Ik zou met hem een wijnreis gaan maken in Australie ( Adelaide) maar door omstandigheden kan deze reis helaas niet doorgaan. Heel erg jammer maar het is niet anders.

Er is ook nog wat gebeurt. Ik heb er niet lang over moeten nadenken. Ik kom eerder naar huis toe. Schrik niet meteen ik kom 2 weken eerder naar huis. Ik kom speciaal voor Jeroen eerder naar huis toe. Hij gaat afstuderen en krijgt zijn diploma naar 6 jaar 'hard' leren en daar wil ik (het kleine) broer(tje) Sander wel bij zijn. Ik weet nog niet precies wanneer ik terug zal komen maar je komt er vanzelf wel achter Als je me weer rond ziet lopen in Nederland. Ik denk ergens eind Mei. Als ik naar Papoea Nieuw Guinea ben geweest.

Ik ga bijna het Zuid Eiland verlaten. Niet alleen vanwegen het weer maar omdat ik ook nog even de westkust van het Noord Eiland wil zien.

Eerst nog maar even genieten van het Zuid Eiland en dan spreken we elkaar weer als ik op het Noord Eiland ben!

Heel veel groeten!

Sander
ps. De foto's komen eraan!!

  • 08 Maart 2009 - 05:45

    Mien:

    Tjonge Sander, je laat me zowat mijn eigen N.Z.reis opnieuw beleven en al hadden wij toen de koudste zomer in 30 jaar veel regen hebben we niet gehad.Blijf maar lekker genieten.... Groetjes Mien

  • 08 Maart 2009 - 12:43

    Hoi Sander:

    Hier eindelijk weer eens een berichtje van ons! Iedere keer weer leuk een verhaaltje!!!! van jou. Vorige week wiel en mariet nog gesproken over jou.Als je terug bent komen wij zeker ook langs en horen dan ook de verhalen van jou!
    gr. jos jose sabine birgit

  • 08 Maart 2009 - 12:44

    Jose:

    vorige bericht was niet van sander maar van jose!!!!

  • 08 Maart 2009 - 14:14

    Poen:

    He sannyboy,
    mooie verhaaltjes weer! En super tof dat je eerdere terug komt! (en leuk dat jij die 8 jaar samen vat in 6 jaar ;))

  • 08 Maart 2009 - 14:15

    RIET Jansen:

    Hoi Sander,
    Wat jammer dat de wijn-reis niet doorgaat, weet hoe je er naar uitkeek, maar het is ook geweldig dat je vóór afstuderen Jeroen weer thuis bent, benieuwd naar alle verhalen,die zullen legio zijn zoals je ze nu al vertelt.
    Hoop dat je toch nog wat beter weer krijgt, want de indruk bestaat nu van wateroverlast!
    Geniet verder de laatste periode op Noord Eiland.RIET.


  • 09 Maart 2009 - 05:35

    Jeanne Wetjens:

    Hoi Sander,

    Wat weer een fantastisch verhaal, je kunt de regen gewoon voelen. Jammer dat het weer daar niet beter is, maar het mooiste is, dat je blijft genieten. Vervelend dat het reisje met Bert niet doorgaat, maar je zult ongetwijfeld een andere mooie invulling vinden. Nog heel veel plezier en tot het volgende reisverslag.

    Groetjes
    Jeanne

  • 09 Maart 2009 - 08:05

    Viev:

    Haa die San,

    Wat ziet het er weer prachtig uit!! Lekker om zo vanuit NL toch nog, dankzij jouw, een beetje reisgevoel te hebben! Ik ben weer enigszins gewend en nu is het met name nagenieten middels het maken van fotoalbum en dvd. Las dat je ergens in mei terug komt, jeetje dat is eigenlijk best al snel! Blijf dus lekker genieten!! O en Jeroen, succes met je afstuderen! San, we gaan gauw s meeten in NL en reisverhalen uitwisselen!
    Kus van je leukste nichtje..:-)

  • 09 Maart 2009 - 11:04

    Nina:

    Hey Sander, die fjorden zien er echt supermooi uit! en je hebt zulke leuke verhalen steeds, ik ga er altijd even speciaal voor zitten om ze te lezen. Heel veel plezier op het Noord-eiland!

  • 10 Maart 2009 - 09:09

    MARIJKE HEEREN:

    Lieve Sander,
    Tjonge jonge, wat een verhaal weer en wat beleef je veel. Weet je wat ik goed van je vind, dat je het zo goed kunt verwoorden en nog veel knapper dat je het eigenlijk allemaal in je eentje moet verwerken. Je komt dan natuurlijk wel veel collega"s van je tegen, maar uiteindelijk moet je het toch zelf zien te rooien.
    Prachtige foto's weer Sander, ongelooflijk die natuur.
    Zaterdag kwam een hele oude dame van 87 (een klantje) even een praatje maken, zij heeft meer dan 40 jaar in Nieuw Zeeland gewoond en heeft vreselijke heimwee. Ik liet haar even jouw foto"s zien en ze vrolijkte helemaal op en begon meteen te vertellen.
    Leuk he, zo zie je maar weer, dat je zelfs vauit jouw plekje hier weer iemand even gelukkig kunt maken.
    Lieverd doe voorzichtig en blijf nog even volhouden met genieten, dikke kus,
    Marijke

  • 12 Maart 2009 - 18:32

    Jolandaverbong:

    hallo sander hier dan een bericht vanuit mijn eigen keuken lekkerwarm niet zo koud als op jouw kamer we hebben een avondje fotos zitten kijken op de dvd van jouw reis geweldig we weten nu ook dat de winterschilder vlak in de buurt woont maar wat een ervaringen doe je op en wat zal het wennen zijn als je weer terug bent maar je hebt nog wat weekjes te gaan en het spannenst moet denk ik nog komen namelijk papoea ik hoop dat je nog veel plezier hebt dit heb ik nu helemaal zelf gedaan met mijn eigen laptop net een week en nu al mailen knap he sander wij wenssen jouw nog alle goeds en hopenlijk tot gauw jan dien jolanda.

  • 12 Maart 2009 - 20:42

    Mam:

    Kia Ora San wat weer een geweldige belevenissen! Waar zijn eigenlijk jouw bergschoenen gebleven, immers waterdicht toch! Hier hebben wij momenteel hetzelfde natte weer, dus denk ik zo een geweldig vooruitzicht voor jou naar Papua New Guinea, tropische hitte! Em tasol voor nu en een dikke kus,

  • 19 Maart 2009 - 15:47

    Nick En Yvon:

    Heee die Sander!

    Voor de verandering weer eens een berichtje uit het nu stralende Venlo! Jaja, de lente komt eraan..! Wordt langzamerhand tijd om aan de zomervakantie te gaan denken, en zo rondkijkend op je site doen we goede inspiratie op! Je weet wel, rondje luxemburg enzo... ;) Heel veel plezier verder!

    Groeten,
    Nick en Yvon

  • 23 Maart 2009 - 06:36

    Margy:

    Hi Sander, leuk te lezen dat je goed gaat met je.
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Christchurch

Sander

Actief sinds 26 Feb. 2008
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 44666

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2015 - 27 December 2015

Van West Europa naar Oost Azie

11 Juli 2011 - 09 Augustus 2011

Exploring Canada

06 Juli 2008 - 26 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: