Te Wai Pounamu & kayaken in het Abel Tasman Park - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Sander Hendrikx - WaarBenJij.nu Te Wai Pounamu & kayaken in het Abel Tasman Park - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Sander Hendrikx - WaarBenJij.nu

Te Wai Pounamu & kayaken in het Abel Tasman Park

Door: Sander Hendrikx

Blijf op de hoogte en volg Sander

21 Februari 2009 | Nieuw Zeeland, Greymouth

Kia Ora,

In Wellington heb ik het National Museum bezocht. Te Papa( vertaald: Onze plaats). Hier leer je een beetje meer over de geschiedenis van Aoteroa ( Nieuw Zeeland).
Het museum bestaat uit 6 verdiepingen. De eerste 2 verdiepingen waren het leukste vond ik. Hier zag je welke beesten er in Nieuw Zeeland leven ( zee, land en lucht) en ik heb erg veel Maori spullen gezien.
De andere verdiepingen waren meer kunstspullen. Niet echt mijn ding.
Zoals al gezegd veel geleerd van de Maori cultuur en de geschiedenis van Nieuw Zeeland. De hele dag heb ik hier lekker rondgelopen.

Wellington is de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Ook is hier het Parlamentsgebouw. De bijnaam van dit gebouw is The Bee Hive. Het gebouw heeft namelijk de vorm van een Bee Hive.
Hier heb ik een rondleiding van een uurtje gehad. Erg leuk om eens te zien hoe de democratie in een ander land werkt.
Ze hebben nog erg veel van het Britse systeem.

Na de rondleiding ben ik naar een tentoonstelling gegaan die ik in Nederland gemist had. Het Terra Cotta leger. Erg interessant. Er stonden 60 beelden van het leger. Ook hadden ze hier een aantal wapens en natuurlijk de geschiedenis van het hele Terra Cotta leger.

Wellington heeft de bijnaam Windy Welly. Eerst had ik geen idee waarom ze het zou noemde. Het kan natuurlijk wel waaien maar zo hard en aan een stuk door had ik niet verwacht. Nu weet ik dus ook weer waarom ze het zo noemen. Iedere dag waaide het hier. De zon kwam helaas niet vaak te voorschijn dus heb ik Wellington maar verlaten om met de Ferry naar Picton te gaan. Hopende dat de zon daar iets meer zou schijnen.

Van Te ika a Maui ( Noord Eiland) ben ik naar Te wai pounamu ( Zuid Eiland) gegaan. Helaas werd ik gedwongen om binnen te blijven tijdens de Ferrytocht. Regen en mist verpeste mijn uitzicht. Hopelijk als ik terug ga naar het Noord Eiland dat de zon dan wel schijnt zodat ik iets kan zien van de omgeving.

Ik kwam samen met Severin aan in Picton. ( Severin en ik hadden elkaar weer ontmoet in Wellington).
In Picton was het het zelfde weer als in Wellington. Regen en geen zon te bekennen. Er was in ons hostel een spa, gym en een lekker ontbijtje stond voor ons iedere morgen klaar.
Severin en ik hebben maar een doos met bier gehaald en hebben lekker de hele tijd in de spa gezeten.

Samen met Severin zijn we van Picton naar Nelson gegaan. Ik heb ook weer geprobeerd hoe de duim hier op het Zuid Eiland werkt. Na 45 minuten hadden we weer een lift. Een Frans koppel pikte ons op. Via de tourist drive reden we naar Nelson.
Onderweg moesten we ook nog stoppen omdat er een ernstig ongeluk was gebeurt met een motorrijder. De weg werd afgezet omdat er zelfs een helicopter moest landen. Omdat wij vooraan stonden te wachten konden we alles zien. De man hoorde je gewoon schreeuwen van de pijn. Niet een prettig geluid!

We werden in Nelson afgezet door het koppel. Na afscheid genomen te hebben zijn we naar ons hostel gegaan.
Daarna ben ik de stad in gegaan. Na 5 maanden zou ik Kevin weer treffen. We hebben lekker op een terrasje gezeten om even bij te praten. Het was erg leuk om hem weer eens te zien. We hadden ook afgesproken in Cairns om elkaar in Nieuw Zeeland weer te treffen.

Samen met Kevin en Severin zijn we ook gaan kijken voor een kayaktrip bij het Abel Tasman National Park. Nadat we een aantal tours gebeld hadden kregen we iedere keer hetzelfde antwoord te horen:' Sorry we are fully booked'.
Eindelijk kregen we iemand aan de telefoon die wel plaats had voor ons. Meteen hadden we de tour geboekt. We gingen 2 nachten en 3 dagen kayaken zonder gids. Lekker op ons zelf een beetje het National Park verkennen.

We kwamen aan bij de verzamel plaats en daar kregen we een briefing over het weer, wat we moeten doen in een noodgeval enz.
Nadat eindelijk we onze kayak vol hadden geladen( de hele groep was op ons aan het wachten). zijn we vertrokken. Eerst moesten we in het water even een oefening doen zodat ze wisten dat wij konden kayaken en daarna konden we vertrekken. Tijdens het kayaken dacht ik er ineens aan dat we helemaal geen campingpas hadden geboekt. Die moet je van te voren boeken. Oeps!
No worries dit kunnen we later wel regelen.

Na een hele dag lekker gekayaked te hebben en af en toe volop het water in mijn gezicht gekregen te hebben kwamen we aan bij onze eerste kamp plaats. De tent netjes op gezet en ook meteen naar de ranger gelopen om te zeggen dat we vergeten waren onze camppass te boeken. Owh dat is geen probleem die kun je hier ook kopen. Nou dat was fijn.

Samen met Severin ben ik nadat we alles geregeld hadden gaan vissen. We hadden visspullen gehaald en we wilde een lekker visje gaan vangen. Na een uurtje hadden we het wel gezien. Vandaag hadden we geen vis gevangen.

's Avonds moest er natuurlijk geslapen worden. Het enige probleem was we hadden een twee persoonstent voor 3 personen. Dit gaat natuurlijk nooit passen. En inderdaad het was erg krap. Severin was de 'ongelukkige' om in het midden te mogen liggen. Als ik me omdraaide dan had hij mijn achterwerk in zijn gezicht en als kevin zich omdraaide had Severin Kevins edeledelen in zijn gezicht. Niet echt prettig. Tijdens die nacht heb ik amper geslapen. Ik werd zelfs wakker omdat ik geen zuurstof meer kreeg. We waren erg slim geweest om alle ritsen dicht te maken zodat er geen frisse wind naar binnen kon komen.

Na een erg slechte nachtrust was het tijd om op te staan. We gingen vandaag zeehonden zien. Dat was de bedoeling. Eerst zouden we naar ons volgende kamp kayaken en dan naar een groot eiland kayaken om daar zeehonden te zien.
Toen we op weg waren naar het kamp kwamen we langs een klein eilandje waar we ook zeehonden konden zien. Echt grappig. Ze waren aan het zwemmen en het leek wel of ze ook naar ons zwaaide met hun vinnen.
Na wat rond gedobberd te hebben zijn we maar vertrokken. Op naar het kamp.

Hier hadden we ook netjes onze tent opgezet en zijn we weer verder gaan kayaken. Onze vislijn weer gebruikt maar dit keer ook geen succes. Toen we bij het grote eiland aankwamen konden we weer genieten van de zeehonden. We konden kleine zeehonden zien en ze waren lekker aan het spelen. Ze hebben toch een lekker leven die zeehonden. Zwemmen, eten en lekker spelen.
Nadat we weer waren gegaan had ik ook nog geprobeerd om een vis te vangen maar ook deze keer lukte het niet.

Die nacht moest er natuurlijk weer in de te kleine tent geslapen worden. Dit keer moest Kevin of ik in het midden slapen. We deden een kaartspel en diegene die won hoefde niet in het midden te slapen. Helaas ik was de ongelukkige of gelukkige ligt er maar aan hoe je het bekijkt.
Nadat ik weer een slechte nachtrust had gehad was het tijd om te vertrekken. We moesten vandaag terug gaan naar het beginpunt. Met de vislijn weer in het water gingen we terug. Ik haalde de lijn na een kleine 1.5 uur op en ...... jah ik had een vis gevangen! Een kleintje maar dit maakte niets uit!

Nu konden we deze vis gebruiken als aas. Dus de vis hebben we dood gemaakt in stukken gesneden en weer aan de haak vast gemaakt.

Het weer begon slechter te worden en we hadden maar besloten om direct terug te gaan. Na aankomst natuurlijk weer de lijn checken maar dit keer geen succes. Geen vis gevangen.

Maar dit maakte voor de trip niets uit. Echt super cool was het. Prachtige natuur, veel gelachen. Het was erg leuk!



Nadat ik afscheid had genomen van Severin en Kevin ben ik de volgende morgen naar Greymounth gegaan. Tijdens de rit erna toe zag ik mooie kliffen, rotsen en mooie bossen. Het was ruige natuur!

Tijdens de coachtrip konden we een keertje uitstappen om de pancakes rocks te zien. Het was erg grappig. De rotsen leken net opgestapelde pannenkoeken.

In Greymounth waar ik nu ben is het zo'n slecht weer. Regen, regen en nog eens regen. Vandaag ben ik naar een brouwerij geweest ( Monteith's). Na een rondleiding konden we 7 bieren proeven en daarna was de tap voor vrij gebruik! Ik heb me natuurlijk ingehouden :)

Dit was het weer voor deze keer.

Owhja ik ben in het vorige bericht vergeten de foto's up te loaden van White Island. Deze kun je nu zien. Ze staan nog in het vorige bericht!

Oke de groetjes en tot de volgende keer!

  • 21 Februari 2009 - 08:20

    Marlies Janssen:

    Ha Sander,
    Vandaag wordt Venlo weer overspoelt met carnavalvierders maar zo te lezen ga je carnaval niet missen.
    Hopelijk gaat de regen bij jou weg en kun je, naast alle ervaringen, ook weer genieten van het mooie weer.
    groetjes en alaaf.
    Marlies.

  • 21 Februari 2009 - 10:46

    Jeroen:

    Mooie foto's san!
    Lekker actief bezig!
    Heb je nog beef Wellington gegeten? of is dat een nederlands verzinsel en kom je het dar niet tegen?

  • 21 Februari 2009 - 14:24

    Fam Vervoort:

    Hoi Sander,

    Wat een avonturen, geweldig. alleen jammer van het slechte weer daar.
    geniet er nog van.

    Groetjes vanuit Horst

  • 22 Februari 2009 - 05:46

    Mien:

    En weer laat je ons meegenieten van je fantastische reis.Blijf genieten. Groetjes Mien

  • 24 Februari 2009 - 05:56

    Jeanne Wetjens:

    Hoi Sander, Na een lekker lang carnavalsweekend weer verrast met een prachtig verhaal. Het was prettig om zo weer aan een werkdag te beginnen. Heel veel plezier en tot het volgende reisverslag.

  • 26 Februari 2009 - 08:55

    Sander:

    Heej snader, wat heerlijk wat je allemaal mee maakt, Wij hebben weer flink carnaval gevierd en dat zit er al weer op.
    Gelukkig kun jij nog even vooruit daar ;)
    Josien komt aan het einde van de maand al weer terug, wat gaat de tijd toch snel!
    geniet er van en ik hoor wel weer van je!Liefs Annemiek

  • 26 Februari 2009 - 12:08

    Els Dekker:

    Hoi Sander,
    Zo te zien hebben jullie tóch nog een beetje carnaval gevierd! In de spa zonder één poot te verzetten. Maar dat doe je toch al genoeg! Wat heb je toch een pracht reis. Geniet steeds van je verhalen. Veel plezier! Els

  • 27 Februari 2009 - 08:50

    Mam:

    Hey San, wat naar brouwerij geweest??? Monteith's,deze komt op onze relatielijst niet voor!" Na een rondleiding konden we 7 bieren proeven en daarna was de tap voor vrij gebruik! Ik heb me natuurlijk ingehouden"
    tsja zo moeder zo zoon

  • 02 Maart 2009 - 18:49

    Els:

    Sander,

    En... alweer volop genoten van je foto's en reisverhalen. Heerlijk om te lezen wat je allemaal meemaakt en wat je allemaal ziet! Geniet er nog maar volop van (ook al heb je veel regen!). Viv en Pim zijn inmiddels geacclimatiseerd (kostte toch wel enige moeite) en hebben het nog menige keer over hun Australië-avontuur.
    Gr, Els.

  • 06 Maart 2009 - 13:01

    Olga:

    he sander, de foto is het bad is wel te sexy voor hier. Enne Annie zegt dat je mooi weer en veel zon mee moet brengen. En Elly mist de hoge torentjes slagroom op de vla...ja ja het is weer vrijdagmiddag..
    heel veel groeten van ons allemaal!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Greymouth

Sander

Actief sinds 26 Feb. 2008
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 44668

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2015 - 27 December 2015

Van West Europa naar Oost Azie

11 Juli 2011 - 09 Augustus 2011

Exploring Canada

06 Juli 2008 - 26 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: