Kairiru Island! Prachtig On-aangetaste Natuur! - Reisverslag uit Wewak, Papua Nieuw Guinea van Sander Hendrikx - WaarBenJij.nu Kairiru Island! Prachtig On-aangetaste Natuur! - Reisverslag uit Wewak, Papua Nieuw Guinea van Sander Hendrikx - WaarBenJij.nu

Kairiru Island! Prachtig On-aangetaste Natuur!

Door: Sander Hendrikx

Blijf op de hoogte en volg Sander

19 Mei 2009 | Papua Nieuw Guinea, Wewak

Hallo,

Nadat ik terug gekomen was van Kairiru Island begon het pas tot me door te dringen. Nog 1 week en dan ben ik weer in Lottum :).Dan is het afgelopen met het reizen:(. Maar dit is nog niet mijn laatste bericht van de trip(gelukkig)!

Donderdag ben ik naar Kairiru Island gegaan. Een Island dicht bij Wewak. Ongeveer 2 uur varen. Mijn vader kende Graham nog van de jaren zeventig. Graham is nu een kippenboer. Hij bezorgd eieren voor de SVD. 2 keer per week gaat hij naar Wewak met zijn bootje om eieren te verkopen.
Twee weken geleden had ik gevraagd of ik een keertje meek on met hem om het eiland te bezoeken.

‘s Morgens had ik eerst een begrafenis. Bijna 3 uur. Het duurde zo lang omdat de iedereen in de kerk naar de kist mocht lopen en afscheid mocht nemen in de kerk. Zodra 1 iemand huilde ( lees heel hard huilde) begon iedereen.
Verschillende mensen hadden hun gezicht onder de modder. Dit geeft aan dat ze in rouw zijn.

Het was vier uur. Graham zou me ophalen om die tijd maar in P.N.G. is dus alles mogelijk. Om half vijf kwam hij. Ondertussen had ik al met Wiel een Sp biertje gedronken.

Graham komt uit Nieuw Zeeland dus toen we naar de boot reden haalde ik mijn mooie herinneringen op van Aotearoa!

De boot werd ingeladen en een aantal andere mensen gingen mee naar Kairiru. Na zo’n kleine 1,5 uur varen was het tijd voor een prachtige zonsondergang. Prachtige rode lucht!
Het was donker toen we aankwamen in Kairiru. Het grappige was dat hier straatverlichting was. Lang niet meer gezien.

Graham is getrouwd en heeft 1 kind. Een meisje. Belinda (12) en zijn vrouw Irene. Ook heeft hij 2 jongens bij hem wonen. Jo en Ruben. Zij zijn een soort van ge-adopteerd. Problemen met hun ouders. Tijdens het avondeten hebben we natuurlijk gepraat over de tijd dat Pap hier was.

De volgende morgen ben ik samen met Belinda, Jo, Ruben ben ik naar Victoria Bay gelopen. Hier bij Victoria Bay is een hot spring. Kokend water spuit uit de rotsen. Niet mega hoog maar je ziet een straal uit de rotsen spuiten.

De ‘weg’ was super glad. We moesten over een klei weg lopen. Stijl omhoog en stijl omlaag. Af en toe gleed ik uit. Ik liep zoals ze hier allemaal lopen op blote voeten. Dan heb je tenminste nog een beetje grip. Rivieren oversteken, Prachtige uitzichten en prachtige stranden. We kwamen aan bij Victoria Bay.
We hadden eieren meegenomen om ze in de hot sping te laten koken. Na 5 minuten hadden een perfect gekookt eitje.

Na lekker gezwommen te hebben zijn we weer terug gegaan naar huis gegaan. Een mooie dag. Overal prachtige natuur. Palmbomen, watervallen en overal waar ik keek was groen! Ongerepte natuur in P.N.G.!

Na deze mooie dag had ik de volgende morgen een relax dagje. Ik heb de kippen van Graham bezocht. Ongeveer 4000 kippen. Allemaal voor de eieren.
De eieren worden 1 voor 1 gewassen en 1 voor 1 gewogen. Machines hebben ze niet dus het is lang werk. Graham vertelde van de 10 dagen leggen ze 9 dagen. Kun je nagaan hoeveel eieren er iedere dag met de hand gewassen worden en hoe ze iedere keer gewogen worden met de hand.

Er is geen stroomkabel die loopt van Wewak naar Kairiru dus daarom hebben ze hun eigen generator. Via water krijgen ze hier de stroom. Alleen de grond van Graham krijgt stroom. In het regenseizoen is er genoeg water om stroom op te wekken ook voor de andere mensen maar tijdens het droogseizoen is er te weinig water voor het hele dorp om de stroom op te wekken. Vandaar dat alleen Graham stroom heeft.
Samen met een jongen ben ik naar de waterdam gelopen. Twee watervallen zorgen voor het water. Het water is mega helder. Via een buis gaat het dan naar de generator.
Ze kunnen via een wiel het water uit de dam laten. Tijdens het regenseizoen is er teveel water vandaar.

Op zondag gaat Irene altijd darten. Ze hebben op het eiland een competitie lopen. Voordat het tijd was om het darten te gaan kijken ben ik samen met Damian naar de High School gelopen. 3 km van Grahams huis. Tot 2006 was het een jongensschool maar nu niet meer. Na rond gekeken te hebben kwamen we in de sporthal. Samen met de jongens van de school heb ik basketball gespeeld. Erg leuk! En eindelijk weer eens een balsport!

Zo het was tijd voor de dartgame. Iedere zondag speelt Irene samen met haar team een wedstrijd. Ze zijn net begonnen met de competitie. The best of 9. Het is natuurlijk heel anders dan een dartgame in Europa maar 1 ding is hetzelfde. Hier drinken ze ook bier tijdens het spelen.
Uiteindelijk hadden ze gewonnen. Een erg leuke dag.

Samen met Damian ben ik naar het hoogste punt van Kairiru gelopen. Hier is een meer. Mooi door de het regenwoud gelopen en genoten van het in de natuur zijn. Er was opeens een opening door het dikke bos. Een prachtig uitzicht over Muschu Island ( ligt net voor Kairiru) en ik kon het vaste land zien met het Alexander gebergte. Erg mooi. Hier was het ook dat ik even mijn T-Shirt uit had gedaan en even had uitgewringt. Kliedernat. Het leek wel een waterval!
Zweten doe je hier genoeg!

Vanaf hier was het nog ruim een half uur naar het meer. Omdat er een boom was gevallen op het ‘pad’ moesten we een nieuw pad maken. Echt een bushtripje dus. Na een kleine omweg kwamen we weer terecht op het ‘pad’. Niet veel later zagen we het meer. Dit meer is omringd door groen. Je hebt hier geen uitzicht over het eiland. Het deed me een beetje denken aan het visvijvertje in Lottum. Een meer omringd door bomen. Dit meer geeft geen water aan de mensen die hier wonen. Er gaat geen waterval omlaag. Het water komt van regenwater en van onder de grond. Damian vertelde me als je door het water loopt voel je een beetje water omhoog komen.

Na hier gezeten te hebben was het tijd om te gaan. De muggen kwamen weer opzetten. Dit keer een andere weg genomen. Via een pad kwamen we aan op een grasvlakte. Hier stond een soort kapeltje. Daarna hadden we weer hetzelfde pad omlaag gelopen terug naar huis.

De twee hoofdpunten die je moet zien als je naar Kairiru Island gaat is dus Victoria Bay met zijn hot spring en het meer op de berg. 800 meter is het ongeveer tot het hoogste punt van Kairiru Island.

Graham en zijn werkers hadden de lading al klaar voor Wewak. Dinsdags en Donderdags gaat hij met zijn boot naar Wewak en gaat daar de eieren bezorgen. Alle eieren waren ingepakt en klaar voor vertrek.

Om half zes in de morgen zijn we vertrokken naar Wewak. Mijn laatste geplande trip is afgelopen dacht ik toen ik weer aankwam in Wewak. Nu heb ik nog maar een aantal dagen hier in P.N.G. en dan vlieg ik alweer terug naar Down Under.

Vandaag ook nog eventjes mijn vliegticket ge-confirmed. Zodat ik zeker zaterdag de 23ste Mei van Wewak naar Port Moresby vlieg.

Zoals al gezegd alles kan nog gebeuren tussen nu en volgende week dinsdag dus straks want P.N.G. blijft The Land Of The Unexpected! Ik zal nog 1 berichtje plaatsen en dan is het echt het einde van mijn nu al GEWELDIG avontuur!

Lukim Yu Biheng!
Tot de 26ste!

Sander (of zoals ze me op Kairiru noemen Santa :) weer een nieuwe naam :))




  • 19 Mei 2009 - 07:55

    Viev:

    Hey Santa!
    (dus jij zorgt in december voor de cadeaus?!)

    Het avontuur gaat nu snel! Geniet nog lekker van je laatste dagen! En ook al zal het weer even wennen zijn in NL, het is ook erg leuk om iedereen weer terug te zien, dus geniet daar ook maar lekker van! En...als jij terug bent...gaan wij gauw terrassen om verhalen uit te wisselen..dus heb je weer iets om je op te verheugen...;-)
    Enjoy!

    Groetjes,
    uwe nicht Viev


  • 19 Mei 2009 - 08:48

    Luuk :

    Hey Santa, Homer, Sander

    Leuk dat je weer bijna trug komt alleen wel jammer dat het reizen er dan ook op zit. ik zal zorgen dat ik dinsdag met een Hertog Jan biertje klaar sta op het vliegveld.

    tot Dinsdag, (hmm klinkt raar) :D

    Luuk

  • 19 Mei 2009 - 09:37

    RIET:

    De dagen vliegen, onvoorstelbaar dat je nu precies over een week in Lottum aan de koffie zit, na deze laatste weken zal de overgang immens zijn.
    Sander nog een fantastische week gewenst.
    RIET

  • 19 Mei 2009 - 10:10

    Paul Kruijdenberg:

    Beste Sander,
    We hebben met veel plezier en interesse je reisverhalen gelezen en meegenoten. Hartelijk dank hiervoor en nog een goede en plezierige week toegewenst en een behouden reis naar Lottum. Groeten Paul en Tineke Kruijdenberg

  • 19 Mei 2009 - 10:45

    Roel Dielissen:

    He Sander,

    Nooit gedacht dat je zoveel toffe verhalen zou schrijven, haha! Echt super, complimenten! Jammer dat het er alweer bijna opzit, al weet ik zeker dat je tot het laatste moment zult blijven genieten van je 'avonturen'!

    Groeten Roel Dielissen

  • 19 Mei 2009 - 13:06

    Nina:

    Hey Sander, zoals iedereen al zegt; jammer dat we je verhalen op de site moeten gaan missen, maar in het echt zijn ze vast nog veel leuker, we horen het volgende week! Geniet nog heel erg van je laatste week en tot op het vliegveld!

  • 19 Mei 2009 - 16:17

    Mariet:

    Hey Santa Claus nu is het bijna echt gedaan met de pret,als voor ons de tijd al vliegt, dan moet die wel als een orkaan aan jou voorbijtrekken!
    Zal in ieder geval maar weer standby blijven als vluchten toch weer veranderen of doe je het erom?,weer in een luxe hotel in Port Moresby te blijven!Sannepan het is geweldig jou over een weekje weer eens heerlijk te kunnen knuffelen!!! maar geniet eerst nog een week van the unexpected!!

  • 19 Mei 2009 - 17:19

    Martijn:

    Yo Sanders, wij zijn er klaar voor-> jij nog niet: eerst een weekje chillen en genieten: het wordt nachtenlang verhalen doortrekken volgende week.

    see you soon...

    ulik bilon muluk

  • 19 Mei 2009 - 17:21

    Mien:

    Het begint je vast te kriebelen... Na je vorige bericht, over die maden..had ik willen zeggen als dat binatang bilong saksak waren dan had je ze geroosterd kunnen eten...net geroosterde garnalen...ik spreek uit ervaring. Ook Kairiru roept herinneringen op...daar ging het jaarlijks üitje"van de LEKENMISSIONARISSEN naar toe althans in mijn tijd.Jij moet wel overvol zijn van alle indrukken..Geweldig.Ik zie uit naar je laatste bericht. Groetjes en een voorspoedige reis naar Lottum. Mien

  • 20 Mei 2009 - 00:14

    Natalie Wiggett:

    hi san(ta)der!

    how are you!

    can you please write a sentence or two in english so i can read it?

    hope that you had fun on your trip! are you home now?

    we'll have to send your timtams and vegemite (mmmm vegemite!) for you soon.

    talk to you later!

    love natalie
    xoxox

  • 20 Mei 2009 - 07:38

    Guus Smits:

    Hey Sander,

    Wat een verhalen zeg, geniet nog even van de laatste dagen en dan weer back to basic.

    Groeten Guus.

  • 20 Mei 2009 - 13:12

    Esther, Fer En BAer:

    Ja San nu zit het heerlijke leventje van je er bijna op en dan begint het echte werk weer.

    Geniet van de laatste daagjes wat dat zijn het nu echt

    Gr en we spreken ons wel een keer

    Esther fer en baer

  • 21 Mei 2009 - 10:04

    Nick En Yvon:

    Santa-San,

    Tjonge, je kunt onderhand een boek uitbrengen met al je verhalen, 'The great adventures of Santa'! Copy-paste van de website, kaft er omheen en klaar :) Geniet er nog van en tot snel alweer!

    Ps. Volgende keer bestellen we eens Lukim Yu Biheng bij de chinees.

  • 21 Mei 2009 - 16:19

    Wiel:

    Hey Nick en Yvon, de verschillende lukim yu's kint geej tzt auk in Lottum komme aete als ozze chinees weer thoes is.

  • 21 Mei 2009 - 19:08

    Martijn:

    Hebben ze die ook bij Harry?

  • 24 Mei 2009 - 15:35

    Tom:

    Hey Sander,

    De dinsdag nadert nu wel echt met rasse schreden jongen! Prepare voor weer een nieuwe cultuurschok!

    Een jaar, nu al voorbij. Wat een verhalen!

    Ik zie je snel bij je handbalmaten he!

  • 24 Mei 2009 - 21:40

    Marijke Heeren:

    Na een korte vakantie, heb ik weer genoten van je verslag. Geweldig!
    Hele goede terugreis en wat zul je met een dubbel gevoel terug in Nederland komen.
    De reden van je vervroegde komst is natuurlijk fantastisch voor Jeroen, maar wij zijn allemaal heel blij dat jij er straks weer bent. Bedankt voor je geweldige originele verslag en dat we een klein beetje met je mee mochten reizen en genieten.

    Lieve groeten,
    Tjeerd en Marijke

  • 25 Mei 2009 - 06:51

    Jouw Eigen Bedje:

    Tsja San, ik ben er klaar voor, stap er maar weer in.Kijk naar jou uit, heb jouw gemist!!

  • 25 Mei 2009 - 11:43

    Jose:

    Hoi Sander

    Welkom thuis !!!!!!!!!!!!!

    Jos jose sabine birgit

  • 25 Mei 2009 - 13:36

    J. Van Beeck Calkoen:

    Hallo Sander,

    Morgen ben je weer thuis. Wat zul je moeten wennen. Ze hebben vast de spandoeken voor je welkom thuis al klaar. Volgens mij heb jij genoeg ervaringen opgedaan voor een heel leven. Ik zal in elk geval in mijn hele leven nooit zoveel zien als jij in dit jaar.
    succes met de reis terug, en dan wordt het praten, praten en.... waarschijnlijk heeeel veeeeeel foto's uitzoeken voor een prachtig fotoboek (of 3 of ....????)

    Hartelijke groet,

    J. van Beeck Calkoen

  • 26 Mei 2009 - 10:59

    Esther,Fer En Baerke:

    Welkom thuis San

    Wat zal je moeder je doodknuffelen en kun je weer lekker genieten van haar kookkunsten

    Geniet ervan

    Gr Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Papua Nieuw Guinea, Wewak

Sander

Actief sinds 26 Feb. 2008
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 44583

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2015 - 27 December 2015

Van West Europa naar Oost Azie

11 Juli 2011 - 09 Augustus 2011

Exploring Canada

06 Juli 2008 - 26 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: