Back in Houthuize - Reisverslag uit Lottum, Nederland van Sander Hendrikx - WaarBenJij.nu Back in Houthuize - Reisverslag uit Lottum, Nederland van Sander Hendrikx - WaarBenJij.nu

Back in Houthuize

Door: Sander Hendrikx

Blijf op de hoogte en volg Sander

27 Mei 2009 | Nederland, Lottum

Hallo allemaal,

Zo daar zit ik dan. Op mijn eigen kamer in Lottum. Denkend aan de tijd waar geen woorden voor zijn. Wat een avontuur. Dingen gezien waarvan ik alleen maar kon dromen of die ik liever niet zou willen zien. Dit allemaal hoort natuurlijk bij mijn reis. Een fantastische reis waar ik iedere dag aan zal blijven denken. Hopelijk is dit niet mijn enigste reis die ik kan gaan maken. Heb nog genoeg landen die ik wil zien. Maar dat komt voor de volgende keer.

De laatste dagen in Wewak zijn erg snel voorbij gegaan. De laatste keer met Harry meegegaan naar Wom Beach. Snel nog even snorkelen en dan is het tijd om mijn tas in te gaan pakken. Wat vloog de tijd in P.N.G. voorbij ongelooflijk wat ik hier allemaal heb mee gemaakt.

Op zaterdagmorgen bracht Sjaak me naar het vliegveld. Vanuit Wewak Airport zou ik vertrekken om zo 1.5 uur later aan te komen in Port Moresby. Omdat ze aan de start/landingsbaan aan het werken zijn kunnen er minder mensen mee in het vliegtuig en moeten ze een vliegende start maken. We stonden op de startbaan. De motoren waren flink aan het brommen. De remmen van het vliegtuig werden ingetrapt en eerst maar eens flink toeren maken. Hop daar gingen we…. De lucht in.

Ik zat gelukkig bij het raam zodat ik P.N.G. nog 1 keer kon zien. Het is 1 groot groen land met bergen en de zee die overal aanwezig is. Prachtig om te zien.

Ik kwam aan in Port Moresby en daar stond Dorcas weer. Ze had voor mij een hotelvoucher. Ik had namelijk gevraagd of zij voor mij weer het hotel konden betalen. En ja hoor dit deden ze. Prima deal. Voordat ik naar het hotel ging liep ik eerst naar Costums toe. Ik wilde graag mijn carvings laten behandelen tegen eventuele mieren of andere kleine insecten die mogelijk in het hout zitten. Maar helaas. Dit duurt 24 uur en ik bleef geen 24 uur in Port Moresby. Dan moet dat maar in Australië.

Nu werd ik weer naar een ander hotel gebracht. Dit keer geen top rating van The Lonely Planet maar een mid rating. Voor mij maakte het niets uit. Weer een gratis hotel in P.N.G.

Om 03.30am ging de wekker tijd om te vertrekken naar Brisbane. Snel de laatste spulletjes in mijn backpack gestopt en op naar het vliegveld. Nog even snel met Dorcas op de foto en lukim yu sampela taim gezegd en daar vertrok ik.

In Brisbane aangekomen liep ik naar mijn bagage. Tijdens de wandeltocht werd ik ook nog gescreend voor Influenza H1N1/ Swine Flu/Mexicaanse Griep of hoe je het ook wilt noemen. Ze meten de tempratuur van je en als het hoger is dan 38 graden word je eruit gepikt. Ik kon gelukkig doorlopen.

Iedere keer als je een nieuw land binnen komt moet je natuurlijk aangeven of je bepaalde dingen hebt in je tas. Er stonden 8 punten op de lijst 5 daarvan had ik Yes als antwoord gegeven. Ik had hout mee, zand,eten en ik ben in een jungle geweest, ben in contact geweest met dieren enz. De hele tas werd onderzocht. Schoenen werden gechecked, duikbril, houtwerken, zand echt alles werd onderzocht. Gelukkig mocht ik alles weer mee terug nemen.

In Brisbane ben ik naar een motel niet ver van het vliegveld blijven slapen. De laatste nacht in Down Under. Dit kan ik natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan. Ik ben naar een Bottle Shop gegaan en mijn bedoeling was om een paar flesjes Coopers te halen. Ik liep de winkel uit met 5 flesjes bier.
Samen met de verkoper kwam ik tot de conclusie ik wil van iedere staat waar ik ben geweest een biertje hebben.
New South Wales - Tooheys New
Queensland – XXXX Bitter
Victoria – Victoria Bitter ( VB)
South Australia – Coopers Green
Tasmania – James Boags

Helaas had de verkoper geen bier van The Northern Territory. Van de Australian Capital Territory ( A.C.T.) had hij helemaal geen bier. Hij wist ook niet of zij een eigen biertje hadden.

Na deze lekker gedronken te hebben was het echt tijd om te vertrekken. Om 13.55 pm. Vertrok mijn vliegtuig richting Lottum. Een lange rit stond op me te wachten. Vanuit Brisbane naar Singapore gevlogen. Hier moest ik een kleine 3 uur wachten voordat ik eindelijk naar London kon vliegen.

Een lange slopende tocht kwam tot het einde. Ik wist zeker dat ik weer in London was. Ik werd namelijk welkom gehete door de…. Regen!

Nu nog een uurtje van London naar Dusseldorf en dan kon ik weer de familie zien. Snel de tas ophalen en dan naar huis maar dit gebeurde dus niet. Ik ging naar de bagageclaim en ja hoor heb ik dit weer Mister Hendrikx arrived from London flightnumber BA 936 can you go to Costums. Er was iets met mijn tas maar wat precies kon ik niet verstaan. Ik liep naar een mevrouw toe en daar vertelde ze mij dat mijn tas nog in London stond. Hij zou met de 12 uur vlucht meekomen. Argh maar het rare was ik had al zo’n vermoede dat dit wel zou kunnen gebeuren. London heeft namelijk altijd problemen met de tassen/koffers.

Dan maar zonder tas naar huis. Ik liep de arrivals hal binnen en daar stonden ze.
Hey…
Wat grappig om ze weer te zien. Na bijna een jaar zie ik ze weer. Een raar gevoel.

Daarna snel naar huis gereden en ik kwam aanrijden op de oprit en die was versierd met vlaggentjes.

Mijn thuis komt werd net als mijn afscheid beklonken met champagne en worstenbroodjes.

Heerlijk om weer thuis te zijn maar zoals al gezegd heel erg raar. Nu ik zo thuis ben wil ik eigenlijk wel weer terug. Hier is alles hetzelfde gebleven en ik ben een jaar weggeweest. Naar andere landen en culturen.

Tijdens de reis heb ik natuurlijk heel erg veel meegemaakt. Dingen die ik allemaal heb opgeslagen in mijn hoofd. De leuke momenten komen weer boven zodra ik de foto’s zie en de verhalen lees. Ongelofelijk was deze reis! Iets wat ik zeker nog weleens wil gaan doen!

Ook wil ik je heel heel heel hartelijk bedanken voor het iedere keer lezen van mijn verslagen en het bekijken van de foto’s. Alle mailtjes en sms’jes en zelfs mensen die me opbelden! Allemaal hartelijk bedankt.

Nu je weet dat ik weer in Lottum ben wil ik je ook bij deze uitnodigen om de foto’s te bekijken!

Dit was het dan voor nu. Jammer maar helaas zal ik en jij de verhalen en de gebeurtenissen moeten gaan missen.

De volgende reis naar: Zuid Amerika, Azië of toch maar Europa?


G’day
Kia Ora
Lukim Yu
Hoije

Sander

  • 27 Mei 2009 - 09:28

    Jeanne Wetjens:

    Hoi Sander, Wat fijn dat je weer terug bent. Ik heb al van mam gehoord, dat het weer even wennen is en dat je al weer vol plannen zit voor de toekomst. We hebben genoten van je reisverslagen en komen zeker een keertje langs om alle foto's eens goed te bekijken. Groetjes, Jeanne en Ton

  • 27 Mei 2009 - 09:54

    Martijn:

    Welcome back mate!

  • 27 Mei 2009 - 10:01

    Marlies Janssen:

    Ha Sander,
    Met een hoofd vol herinneringen heb je die bagage ook helemaal niet nodig de eerste dag. Leuk dat je weer thuis bent en hopelijk went dat ook weer snel. Met werk en straks een studie (?) zit je snel weer in het Hollandse ritme en ga je steeds meer genieten van die mooie tijd die je gehad hebt. Wedden?!
    Hartelijke groeten van Marlies.

  • 27 Mei 2009 - 10:32

    Lottums Regelement:

    Nieuw Houthuizer regelement, speciaal opgesteld voor hen die na een lange tijd daar weer willen verblijven:

    - Ten eerste, ben weer van harte welkom, doe of je thuis bent en geef ook daarbij de andere huisbewoners dat zelfde gevoel, dit zou bv kunnen door:
    - de wasmachine en droger zelf te vullen en
    - vervolgens de strijkplant(staat nog steeds op dezelfde plaats) te pakken en
    - dan een strijkijzer vrolijk heen en weer over de was te laten strijken
    - uiteraard mag alles weer IN DE KAST!
    - Koelkast bij gebruik zelf ook weer eens te vullen met bieren uit deze regio, ook beslist niet te versmaden!
    - Afwas onder het genot van een Ozzie-muziekje
    heb ik begrepen werkt formidabel, maarja eerst zien en dan geloven.... dus try it!
    - Och en nog een special request, kamer blijft in de staat zoals U die nu aangetroffen heeft.

    Wij, bewoners van Heerlijckheid Houthuizen heten U nogmaals van harte welkom en wensen U een zeer aangenaam verblijf.

    NB: Nog een laatste klein verzoekje,
    U dient wel tijdig aan te geven wanneer U weer uit gaat checken.


  • 27 Mei 2009 - 10:44

    Marijke Heeren:

    Hi lieve Globetrotter,

    Heerlijk dat je weer veilig thuis bent.Ik heb genoten van jouw originele reisverslagen en vind dat je alles zeer goed uitgelegd hebt en de sfeer hebt laten proeven van jouw fantastische reis.Dit kan niemand jou ooit meer afpakken, het zit in je hoofd en je hart en wat heb je veel mensenkennis opgedaan, waar je de rest van je leven wat mee kunt.
    Hoop heel spoedig naar Lottum te komen samen met Tjeerd, om de foto's, maar vooral jou te zien.
    Dikke knuffel uit het Oosten des lands, Marijke

  • 27 Mei 2009 - 10:44

    Marijke Heeren:

    Hi lieve Globetrotter,

    Heerlijk dat je weer veilig thuis bent.Ik heb genoten van jouw originele reisverslagen en vind dat je alles zeer goed uitgelegd hebt en de sfeer hebt laten proeven van jouw fantastische reis.Dit kan niemand jou ooit meer afpakken, het zit in je hoofd en je hart en wat heb je veel mensenkennis opgedaan, waar je de rest van je leven wat mee kunt.
    Hoop heel spoedig naar Lottum te komen samen met Tjeerd, om de foto's, maar vooral jou te zien.
    Dikke knuffel uit het Oosten des lands, Marijke

  • 27 Mei 2009 - 11:12

    Annie Jos Jose Sa +b:

    Hoi Sander

    wat fijn dat je heelhuids weer thuis bent gekomen. We komen binnenkort naar jou verhalen luisteren. Hopelijk kun je nog heel lang nagenieten van jou grote werledreis!
    Gr. Jose

  • 27 Mei 2009 - 13:00

    Mieke:

    He volhoofdige ingedrukte griepvrije half PNGse krullebol!
    Fijn dat je er weer bent.Geniet lekker van de gastvrijheid van Heerlyckheid Houthuizen (moet je wel veel voor doen zag ik). Spreek je dinsdag en sluit me aan bij Martijns welkom.
    Liefs, Mieke (en vast ook Theo).

  • 27 Mei 2009 - 13:06

    Lottums Regelement:

    Mieke wat lees ik nu, veel doen?? (Dit zijn nog maar enkele passages)Tot dinsdag

  • 27 Mei 2009 - 14:31

    Aad, Vanuit Gouda:

    Hartelijk welkom Sander in ons georganiseerde Nederland. Dat wordt wennen. En niet alleen aan het Lottums reglement. Take it easy!
    Als je ooit een goed besluit genomen hebt dan was het om deze reis te maken. Ervaringen, contacten: van onschatbare waarde. Je neemt ze voor altijd met je mee.
    Sterkte met de planning van je nabije toekomst. Laat je voorlopig even lekker verwennen. Geef het thuisfront de kans om te laten zien dat ze blij zijn dat je er weer bent!
    Bedankt voor alle mooie verhalen.
    Hartelijke groeten,
    Aad

  • 27 Mei 2009 - 17:05

    De Overburen:

    He Sander!
    Welkom terug in Houtuzze! Zal wel een raar gevoel zijn inderdaad, hier weer in dat kikkerlandje te zijn. Maar het weer wordt weer beter dus dat is al een meevaller. Vol ervaringen, super, en al weer nieuwe plannen, ja dat reizen is verslavend! Maar je hebt groot gelijk. We zijn heel benieuwd naar de foto's, maar acclimatiseer jij maar eens eerst weer hier in Lottum, en dan komt dat wel een keertje goed!
    Heel veel groetjes van de overburen (nog steeds, alleen nu 5 meter ipv ...duizend!!!)

  • 27 Mei 2009 - 18:22

    John:

    Hoi wereldburger, welkom thuis.
    We kunnen je nu wel scharen in de categorie Goes Hiddink, die reisde ook het hele Down Under af. Maar hij heeft er iets meer als jij aan over gehouden. Wat heet, aan over gehouden, wat jij hier aan overgehouden hebt zijn fantastische ervaringen en herinneringen en die zijn niet met geld te betalen.

    Groetjes en fotoziens,

    John en Corrie

  • 28 Mei 2009 - 19:55

    Els:

    Hoi Sander,
    Fijn om weer bij je moeder uit de pannen te eten?! Wat heb jij een pracht reis gemaakt man! Fijn dat je weer(tijdelijk( in de wijnen en champagnes kunt duiken.Hoop dat je door de test komt bij de politie zodat je in september aan de slag kunt. Je zult daar weinig mensen tegenkomen met zoveel wereld-
    ervaring. Kunnen ze jaloers op zijn. Ik hoop dat je weer een beetje kunt wennen aan het klimaat en het drukke bestaan hier. Op de foto's zie ik dat je een gezellige thuiskomst had. heb je je bagage al?
    Tot ziens Els

  • 31 Mei 2009 - 10:51

    J. Van Beeck Calkoen:

    Hallo Sander,

    Je bent nu enige dagen thuis. Hou je je een beetje aan het Lottums regelement? Zou ik ook eens op moeten stellen in Huize Calkoen.
    Ik hoop dat je een beetje kunt wennen want het is toch wel weer gedaan met de vrijheid. Succes met je aanmelding voor de politie-opleiding. Hopelijk gaat het lukken!!
    Jeroen, succes woensdag en allemaal heel veel plezier dan.

    groetjes,
    J. van Beeck Calkoen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sander

Actief sinds 26 Feb. 2008
Verslag gelezen: 602
Totaal aantal bezoekers 44579

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2015 - 27 December 2015

Van West Europa naar Oost Azie

11 Juli 2011 - 09 Augustus 2011

Exploring Canada

06 Juli 2008 - 26 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: