Vulkanen Vulkanen & The Northern Circuit! - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van Sander Hendrikx - WaarBenJij.nu Vulkanen Vulkanen & The Northern Circuit! - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van Sander Hendrikx - WaarBenJij.nu

Vulkanen Vulkanen & The Northern Circuit!

Door: Sander Hendrikx

Blijf op de hoogte en volg Sander

07 Februari 2009 | Nieuw Zeeland, Ohakune

Kia Ora,
Het is natuurlijk leuk om te weten dat dit iedere keer door jong ( He Baer!) en oud wordt gelezen! Allemaal bedankt!


Ik heb in deze weken meer vulkanen gezien dan ik waarschijnlijk in mijn hele leven nog zal zien.

Het begon allemaal met Whakaari oftewel White Island. Deze actieve vulkaan ligt 49km van Whakatane ( spreek uit als Faa-ka-taane) vandaan.
De vulkaan ligt dus in de oceaan. Hij is nog steeds actief maar deze dagen komt er alleen maar witte stoom vandaan. Vandaar ook de naam White Island.

De boottrip duurde anderhalfuur. Toen we hier aankwamen werd er meteen een veiligheidsbriefing gehouden. Wat moeten we doen als de vulkaan opeens uitbarst, wat moeten we doen als er een aardbeving is? Allemaal vragen waar ik nu geen antwoord meer op kan geven. Wel kregen allemaal een helm op en een gasmasker. Dit laatste kwam er goed vanpas want het stonk net als in Rotorua naar rotte eieren. Na een wandeling van een 2 uur heb ik vanalles gezien. Zoals ik al zei kwamen er flinken stoomwolken van verschillende gaten en de modderpoelen waren ook flink aan het borrelen. De kleuren op het eiland waren ook erg mooi om te zien.
Er leeft niet veel op het eiland. Er groeit en bepaald grassoort en er leven ratten op het eiland. Waarschijnlijk zijn die ratten er gekomen omdat er vroeger gemijnd werd op het eiland. Waar de ratten nu van leven??

Na de rondleiding gingen we weer terug naar het 'vaste' land. Onderweg kwamen we weer dolfijnen tegen. Het was erg leuk hoe die beesten achter en voor de boot zwemmen. Lekker springen uit het water! :)

Na Whakatane ben ik naar Gisborne gegaan. Gisborne is een stad aan het oosten. Zij claimen dat dit de eerste stad is die het zonlicht mag verwelkomen. Dit klopt ook wel want de rest van de oostkust zijn allemaal kleinere dorpjes. Ook is Gisborne The Capital of the Chardonnay. Dit werd me wel duidelijk toen ik van Gisborne naar Napier was gegaan. Ik zag overal waar ik keek een wijngaard.
Net als in Gisborne ben ik in Napier ook maar een dagje gebleven.
Er was niet veel te doen hier en ik wilde graag naar het midden van het noord eiland.

Ik ben samen met een Amerikaanse gaan liften van Napier naar Taupo. Nadat we in 2 snelle auto's hadden gezeten werd dit omgeruild door een langzame vrachtwagen. Heuvel op had hij soms erge moeite mee maar gelukkig kwamen we aan in Taupo. Hier bij Taupo is het grootste meer van Nieuw Zeeland met de naam.... Lake Taupo!
Vanaf dit meer kon je Mount Ruapehu ( spreek uit als Ro-ha-pee hu) en Mount Ngauruhoe ( spreek uit als Nara hoo hie). De eerste vulkaan is voor het laatst uitgebarste in 1997 en de tweede voor het laatst in 1975. Mount Ngauruhoe is ook de vulkaan in de film Lord Of The Rings. Ze hebben deze vulkaan uitgekozen omdat deze heet meest op een echte vulkaan lijkt zoals iedereen een vulkaan zou tekenen.
Maar hier kom ik dadelijk nog op terug.

In Taupo heb ik ook de Haru Falls bezocht. Niet de meest leuke waterval maar deze waterval zorgt voor stroom in een groot gedeelte van het Noord Eiland. De kracht die ervan afkwam was dan ook geweldig mooi om te zien.
Na dit gezien te hebben ben ik terug gegaan naa mijn hostel om maar eens de gratis sauna te testen. Ik kan je zeggen dit was geweldig.

In Taupo heb ik mijn duim maar weer eens laten werken. En met succes binnen 5 minuten had ik alweer een lift. Het gaat hier zo makkelijk! Dit keer moest ik van Taupo naar het National Park liften. Na een uurtje in de auto gezeten te hebben kwam ik aan in dit verlaten dorpje. Niets was er hier te doen. De mensen hier leven alleen maar van het winterseizoen. Het schijnt dat skieen hier geweldig is. Helaas lag er op de grond geen sneeuw dus ging ik hier maar wandelen. Dit is namelijk het enige wat je hier kan doen. Op mijn programma stond The Tongariro Northern Circuit. Deze hike duurt 4 dagen en je slaapt in hutjes.

Er werd me verteld dat ik op alles voorbereid moest zijn. 'Op een dag kun je de vier seizoenen meemaken'. Na dit gehoord te hebben heb ik alles uit mijn backpack gegooid en ben maar ook warme kleren mee gaan nemen. 'Je moet ook goede wandelschoenen hebben'. Helaas dit had ik niet. Ik had alleen maar mijn sportschoenen. Dan maar op deze schoenen hiken( trampen noemen ze het hier).

Mijn backpack was klaar voor vertrek. Voedsel en kleren voor 4 dagen trampen. Het weer was het enige probleem. Er was kans op regen bijna iedere dag. Ik hoopte maar dat ik elke dag zomer zou hebben.

's Morgens om 7 uur werd ik opgehaald. Ik kom buiten en het was aan het miezeren. Nee he dit heb ik weer. Ik heb hier sportschoenen aan die niet waterdicht zijn en dan gaat het regenen nog voor ik moet vertrekken.
Ik werd afgezet in Whakapappa( spreek uit alsFa ka pappa) Village. Gelukkig regende het hier niet. Ik had me ingeschreven bij het DOC( Department of Conservation) voor het geval als ik zou verdwalen. Dan zouden zij een zoekactie gaan beginnen.

De eerste hut was maar 3 uurtjes lopen. De Mangatapopo Hut ligt op 1180meter hoogte. Door de weilanden met prachtige uitzichten op Mount Ruapehu en Mount Ngauruhoe. Op deze twee vulkanen ligt zelfs sneeuw!
Na een kleine 3 uur lopen kwam ik aan bij de hut. Lekker genoten van het uitzicht en ik zag de Mount Ngauruhoe al liggen. Die wilde ik heel graag beklimmen. Deze vulkaan is zoals verteld Mount Doom van Lord of The Rings. Deze moest en zou ik dus beklimmen.

Na een kaart spelletje met 2 Nederlanders ben ik naar bed gegaan. Om 4.30am ging namelijk de wekker. Je vraagt je af waarom zo vroeg? Nou vandaag moest ik de Tongariro Crossing lopen. Dit is erg bekend bij alle toeristen en dit kun je vergelijken met mekka. Het wordt er druk op de tocht. Ik wilde ook als eerste op Mount Doom staan dus vandaar dat ik om 5 uur in de morgen vertrokken was. Na een anderhalf uur lopen kwam ik aan op het sattel. Nu was het nog ongeveer anderhalf uur om naar de top van de vulkaan te gaan. Nou dit heb ik geweten. Met handen en voeten kwam ik boven. Ik was doodmoe. Op deze vulkaan liggen alleen maar losse steentjes. Elke keer als je 1 stap zet glij je weer naar beneden.

Ik was eindelijk op de top aangekomen. Beneden me waren alle wolken en om me heen had ik een mooi uitzicht. En het belangrijkste was: Ik was als eerste op de top. Na genoten te hebben van het uitzicht wachtte er weer een nieuwe opdracht op me. Ik moest de zelfde route ook omlaag. Na een uurtje gegleden te hebben kwam ik aan bij mijn backpack. Die had ik beneden gelaten want die nam ik dus echt niet mee naar de top!
Toen ik beneden was kwamen er allemaal mensen aanlopen. Die dus de Tongariro Crossing deden. Nadat ik uitgerust was ging ik met de massa touristen mee. Onderweg kwam ik ook nog een bekende tegen die ik had leren kennen in Paihia.

Dit was de mooiste dag van de hele tocht werd er al tegen mij gezegd. Je gaat naar de Emerald Lakes, Red Crater, Sout Crater je zal je ogen uitkijken. En dit was inderdaad het geval. Prachtig mooi wandelen. De wandelaars van de Tongariro Crossing moesten rechtdoor terwijl ik rechtsaf moest. Op naar de Ourtere Hut. Dit stuk was voor mij het hoogte punt van de hele trip. Teneerste niemand liep hier en tentweede de natuur was hier prachtig. Ik liep over zwart zand die nog van de vulkaan uitbarsting was. Overal rotsen en amper 'leven'.
Dit was ook het gedeelte waar ze Mordor ( ook weer Lord Of The Rings) hebben opgenomen. Overal hebben ze shots genomen waar ik gelopen heb. Die hebben ze uiteindelijk samen gevoegd.

Ik kwam aan in de hut en daar was ik doodmoe. Ik heb van 1180 meter naar 2291 ( Mount Ngauruhoe) daarna van 2291 naar 1600meter gegaan. Vanuit het sattel naar Emerald Lakes was het weer 200 meter klimmen en daarna afdalen van 1800 meter naar 1350meter. Ik was dus zoals je begrijpt doodmoe!

De volgende morgen ging ik van de Oturere Hut naar de Waihohonu hut. Dit was een relax dagje want ik hoefde maar 3 uurtjes te lopen. Nog even door het zwarte zand en de rotsen lopen en daarna kwam ik aan bij 'leven'. De bossen waren weer aanwezig en er stroomde een riviertje door het groene gras. Een mooi plaatje.

De laatste dag was aangebroken. Gelukkig had het nog niet geregend maar vandaag zou er toch wel wat druppels uit de lucht kunnen gaan vallen. Om negen uur ben ik vertrokken. Op naar de vijf en eenhalfuur lopen. De hele tijd keek ik naar de wolken. Alle bergen waren al bedekt door de wolken. Af en toe keek ik ook nog eens terug wat ik gelopen had. Over de velden die zover doorliepen. Prachtig mooi!
Om een uur kwam ik weer aan in Whakapappa Village. Netjes heb ik me weer gemeld bij het DOC en daarna ben ik naar een cafe gegaan waar ik me een lekker biertje heb gehaald. Dit had ik zeker wel verdient.
Gelukkig heeft het helemaal niet geregend toen ik de Northern Circuit gelopen had. Elke dag zou er volgens het weerbericht regen vallen maar dit is gelukkig niet gebeurd.

Ik ben vanuit het National Park naar Ohakune gegaan. Dit ligt een half uurtje rijden van het National Park vandaan. Hier ben ik gestopt om een reden. Hier werd ook weer een Lord Of The Rings scene opgenomen. Dit is in deel 3 als ik het me goed herinner. Dit is de Forbidden Pool. Hier is het waar Gollum een liedje zingt terwijl hij een vis vangt.

Hier ben ik naar toe gelopen. 13 km is de wandeltocht. Bergop. Toen ik eraankwam was het niet bijzonder. De waterval was bijna droog. Maar natuurlijk staat er niets meer van de film maar het is toch leuk om te zeggen dat ik daar ben geweest.

Morgen ga ik naar Wellington. De hoofdstad van Nieuw Zeeland. Hier blijf ik een dagje of 3 a 4 en dan ga ik naar het zuid eiland. Ben erg benieuwd wat me hier te wachten staat. Iedereen zegt dat het zuid eiland nog mooier is dan het noord eiland. Ik vind het hier al mooi dus ben benieuwd.

Helaas moet ik jullie een droevige mededeling doen. Ik heb alle foto's van de 4 daagse hiketocht op een te hoge resolutie gezet. Ik kan de foto's helaas niet uploaden en op de site zetten.

Ik zal zodra ik weer genoeg foto's heb deze opsturen naar huis en dan kun je ze daar bekijken. Zoals altijd het is de moeite waard. Zeker om te zien hoe stijl Mount Ngauruhoe/ Mount Doom is.

Nou ik spreek jullie allemaal wel weer als ik op het zuid eiland ben.

Hoije!

  • 07 Februari 2009 - 11:27

    Mien:

    Hoi Sander, je hebt ons, of liever gezegd mij, Nieuw Zeeland weer een beetje laten beleven...ik rook zelfs de rotte eieren van Rotarua.... ik heb die vulkanen wel gezien maar niet van zo dicht bij, natuurlijk. En ja ik denk dat het zuidereiland nog mooier is alhoewel je geen appels met peren moet vergelijken. Blijf zo lekker genieten. groetjes Mien

  • 07 Februari 2009 - 13:19

    Luuk:

    Zo zo, ik ben blij dat ik een middag vrij had om dit te lezen :D.

    Maar wel weer super wat je daar allemaal zie en doet. Als je terug komt zal ik wel een week vrij nemen voor al je verhaen aan te horen :D

    groetjes Luuk

  • 07 Februari 2009 - 15:44

    Pap:

    Goed te lezen dat de jarenlange trainingen in het Berner Oberland (spreek uit Hochtouren) en het "geschravel" over de morane (spreek uit morene) duidelijk een grote bijdragen leveren aan het slagen van vele tochten.

  • 09 Februari 2009 - 05:36

    Jeanne Wetjens:

    Hoi Sander,
    Wat weer een prachtig reisverhaal. Het is vast een belevenis om iets wat je in de film gezien hebt in het echt te aanschouwen. Het is wel een geruststelling dat je nu in Nieuw Zeeland zit en niet in Australië met allemaal die bosbranden. Nog heel veel plezier en ik kijk al weer uit naar je volgende reisverslag.
    Groetjes,
    Jeanne

  • 09 Februari 2009 - 16:00

    Riet Jansen:

    Dag Sander,
    Ben het volledig met je Vader eens,
    zonder Zwitserse ervaring zou je misschien toch niet deze toeren kunnen ondernemen.
    Bofkont blijf je wel, met die snelle lift-verplaatsingen.
    Blijf me verbazen over de verscheidenheid van ervaringen.
    GENIET er maar van,

    RIET.

  • 15 Februari 2009 - 06:56

    Van Beeck Calkoen:

    Hallo Sander,
    Door een gecrashte computer (3 weken kapot), alleen een traag, zeer bejaard laptopje en veel werk, liep ik achter met het lezen van al je verhalen. Vanochtend dus achter de computer gekropen (die het nu weer doet) en genoten van je uitgebreide reisverslagen. In mijn beleving is Nieuw Zeeland mooier dan Australië. Vind jij dat ook? Misschien omdat alles meer compact is? Maar goed, ik kan er niet over oordelen want ik ben er nog nooit geweest. Het lijkt me allemaal geweldig in elk geval. Wie weet komen wij er ooit nog eens en anders heb ik nu een beetje een idee hoe het er uit ziet. Het lijkt me ook wel heel apart om nu de plaatsen uit de film in het echt te zien.
    Nog heel veel plezier op het Zuider Eiland.

    Hartelijke groeten, J. van Beeck Calkoen

  • 15 Februari 2009 - 18:06

    Peter En Els:

    Wat een ervaring om zo dicht bij nog werkende vulkanen te komen. Enne....knap werk om zo'n 4 daagse te maken...en dat met sportschoenen. Je moet zo langzamerhand wel een bere-conditie hebben!!! Jammer dat je de foto's niet op de site kan zetten want zo te horen moeten dat prachtige foto's zijn! Aan de andere kant, erg goed van je om zo'n foto's met een hoge resolutie te maken...Kun je er straks mooie posters van maken!!!
    Sander, enjoy life en genier van het zuid eiland! Heel veel groetjes uit het koude kikkerland, Peter en Els

  • 16 Februari 2009 - 16:00

    MARIJKE:

    Lieve Sander,
    Eindelijk een antwoord op je lange verslag.
    Soms lijkt het wel een droom en ik moet je er even op wijzen, dat de hemel en de zee bij ons niet zo blauw zijn als bij jou en ook de bergen alleen bestaan uit molshopen.Dus geniet nog even van deze schoonheden.
    Wat een weelde voor het oog en je kunt het je haast niet voorstellen dat de natuur zo groots en mooi kan zijn.
    Leuk dat je zo goed kunt bergklimmen, dat heb je toch maar mooi van je vader meegekregen.
    Zaterdag waren Tjeerd en ik bij Rietje en wat een leuke verrassing om je ouders daar te zien.We hebben natuurlijk over jou gesproken, want Riet had het laatste nieuws over jouw escapades.
    Ook een leuk verhaal over jouw spoorloos-actie voor de opvolgster van Lenie.
    Goed van jou!!!!
    Veel plezier in the South en we kijken weer uit naar je foto's.Super.
    Liefs, Tjeerd en Marijke

  • 17 Februari 2009 - 19:31

    Jolanda Verbong:

    ha sander ik zit hier achter jouw computer buiten - 10 maar op jouw kamer is het bloedheet ik zweet me kapot maar je hebt het geweldig zo te zien hier is met ons alles goed maar het is nog stil in de straat nu jij er niet bent groetjes en tot gauw jan dien jolanda.

  • 20 Februari 2009 - 09:27

    Mariet:

    Sander wat is dit nu, ik maar denken dat jij ergens downunder bent en wat hoor ik nu; " nieuwe apotheker in opleiding in ziekenhuis Venlo is...Sander Hendrikx? jammer Jeroen!!

  • 20 Februari 2009 - 10:26

    Mariet:


    Sander bis dich dees bieëste al ens taege gekomme? Zo neet kinst dich heej nog wat van lière: ( neet iets veur Simon?)

    Grunneger in Austroalie
    (Een leuk verhaal van een Groninger die naar Australië emigreerde)

    E´n Grunneger is emigreert noar Austroalie en rid mit zien zeuntje deur de
    wildernis.
    Op n gegevem mement zain ze n groot baist mit laange achterpoten en laange steert.
    "Wat is dat poa," vroagt t jong.
    "Dat is n dangeroe," zegt poa.

    Even loater lopt der n haile grote vogel veur de jiep langs en stekt zien
    kop in t zaand.
    "Wat is dat den," vroagt lutje jong.
    "Dat is n dangeroe, mien jong," zegt pa.

    n Uurtje loater rieden ze bie n rivier laangs. Doar ligt n ieslek groot baist
    mit n grote bek en hail schaarpe taanden in t woater noar heur te loeren.
    "Wat is dat den pa," vroagt t kereltje.
    "Dat is n dangeroe," zegt pa.

    "Moar pa, hou waist doe dat toch aaltmoal," vroagt t kereltje vol bewonderen.
    "Och," zegt pa, "dat is nait zo stoer mien jong, moar doar mot je Engels
    veur kennen.
    Zugst dat grode bord doar? Doar staait dat op: All animals are dangeroes.




  • 20 Februari 2009 - 12:23

    Marij:

    Hoi Sander,we volgen je op de voet.We hebben nog een uitgebreide landkaart van New Zealand,dus zien we precies waar je bent.Leuk dat je die plekken uit Lord of the Rings hebt gezien.Nog veel plezier op het zuid eiland,dat dus echt heel mooi is.Groetjes uit Oosterhout.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Ohakune

Sander

Actief sinds 26 Feb. 2008
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 44660

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2015 - 27 December 2015

Van West Europa naar Oost Azie

11 Juli 2011 - 09 Augustus 2011

Exploring Canada

06 Juli 2008 - 26 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: