Kerst & Nieuw Jaar! Sander gaat Aussie verlaten - Reisverslag uit Sydney, Australië van Sander Hendrikx - WaarBenJij.nu Kerst & Nieuw Jaar! Sander gaat Aussie verlaten - Reisverslag uit Sydney, Australië van Sander Hendrikx - WaarBenJij.nu

Kerst & Nieuw Jaar! Sander gaat Aussie verlaten

Door: Sander Hendrikx

Blijf op de hoogte en volg Sander

05 Januari 2009 | Australië, Sydney

Op 24 december kwam ik weer aan in Sydney. Na een heerlijk weekje lekker in The Blue Mountains gezeten te hebben kwam ik weer aan in de grote stad.
Netjes ingechecked en meteen naar Woolworths ( supermarkt) gegaan om de kerstboodschappen te halen. Druk was het daar niet te geloven!

In het hostel kwam ik 2 belgen tegen.Ik herkende ze wel maar waar had ik ze gezien? Yves en Sarah. Ik had bij hen in Port Douglas een hamburger gehaald.
Ik heb even met ze gepraat en daarna ben ik naar de kerk gegaan.
Om 9.30 p.m. kwam ik aan in de kathedraal. Ik stond daar 1 minuut en de mis was alweer voorbij. Ze vertelde me dat er ook een nachtmis was. Om 10.45 zouden de deuren open gaan.

De deuren van de Kathedraal gingen open. Iedereen renden als een gek naar binnen. Binnen 2 minuten was de hele kerk bomvol. Allemaal Aziaten die een camera mee hadden genomen waren zoals altijd foto's aan het maken.

Om 11.30 begonnen ze met een Christmas Carrol. Het koor, Priesters, misdienaren liepen een half uur lang door de hele kathedraal. Ze zongen allemaal kerstliedjes. Om 00.00 uur begon de mis. De mis was indrukwekkend. De eerste keer dat ik een Engelse mis bijwoonden. Heel anders dan in Nederland kan ik je zeggen.
Om 01.45 was de mis afgelopen. Meteen ben ik naar het hostel gegaan om te slapen.

Op 1ste kerstdag ben ik samen met Yves en Sarah naar Bondi Beach gegaan. Het strand waar je moest zijn om kerstmis te vieren. We kwamen eraan rond 3 uur en het was een grote mensenmassa. Na lekker gezwommen te hebben in de zee zijn we nog even rond gelopen tussen al de feestgangers ( de meeste waren al behoorlijk dronken)

Het was tijd voor mijn kerstdinner. Op het menu stond kangaroo, boontjes en een aardappel. Een heerlijk koud Coopertje kon natuurlijk niet ontbreken.
Kerstmis was alweer over. Tenminste voor Australie. Zij vieren niet echt 2de kerstdag.

Op 2de kerstdag ( Boxingday) is er ieder jaar een zeilbotenrace. Vanuit Sydney naar Hobart varen ze. Om 13.00 uur vertrokken de boten. Ongeveer 100 raceboten en nog eens 300 recreatieboten lagen in het water. 1000de mensen stonden langs de kant om de race te zien beginnen. Ik was daar 1 van :).

Verder heb ik niet veel meer gedaan in Sydney. Ik ben nog naar Gordons Bay ( Coogee) gegaan om te snorkelen. Heel anders natuurlijk dan in het Great Barrier Reef maar dit was ook mooi. Een aantal roggen gezien en behoorlijk veel vissen.

Eindelijk was het zover 31 december was aangebroken. Ik had met Ryan ( Canadees van Fraiser Island) afgesproken om 's morgens om 9.00 uur in de morgen te vertrekken naar The Botanic Gardens om vandaar het vuurwerk te bekijken. Helaas had Ryan zich verslapen.
Ik was samen met het hostel naar The Botanic Gardens gelopen. Ryan zou daar op me wachten. Hij belde me al op dat er een lange rij stond om binnen te komen. ( er konden maar 20.000 mensen in)

Ik kwam aan bij The Gardens en ik kon mijn ogen niet geloven. Een mega lange rij stond te wachten om naar binnen te gaan. Ik had gedacht dat ik nooit meer binnen zou komen ( ik denk dat er 1.5 km wachtrij stond). Er werd namelijk gezegd dat de hekken om 3 uur zouden sluiten. Ik had nog maar 2 uur om binnen te komen. Aargh. Ik had ondertussen Ryan al gebeld. Hij was al binnen. Ik vroeg hem als ik niet binnen zou komen of we dan naar een andere plek konden zoeken.
Tijdens de lange rij heb ik een hele groep Brazilianen ontmoet. Een mooi feestje hadden we gebouwd.

Eindelijk naar 4 uur en 45 minuten wachten kwam ik binnen in The Botanic Gardens. Nu was het wachten tot het 12 uur was.
Om 21.00 uur werd er al vuurwerk afgestoken. Het kindervuurwerk. 12 minuten lang werd er vuurwerk afgestoken. Dit was al prachtig! Ik kon nu niet meer wachten op het 12 uur vuurwerk.
Om 10.00 uur werd er een lichtparade gehouden. 55 boten waren helemaal verlicht en waren aan het varen in de haven.

5..4..3..2..1.. Happy New Year werd er geschreeuwd. Het vuurwerk begon te knallen! The Harbour Bridge was prachtig! Ik had nog nooit zoveel vuurwerk in de lucht zien gaan als die nacht.
Ik had er van genoten! Er gingen geruchten dat ze een half uur vuurwerk zouden afsteken maar dit bleek maar 12 minuten te zijn. Het waren de mooiste 12 minuten die ik kon bedenken om het nieuwe jaar in te luiden.

Na een 6 maanden gereisd te hebben in Down Under zijn er natuurlijk een aantal dingen die me altijd bij zullen blijven.
Zoveel gezien en zoveel meegemaakt. Ongeloofelijk!

Iedere dag heb ik in hostels geslapen. De ene was goed de andere was slecht maar deze 2 hostel waren toch de beste hostels waar ik heb gezeten:
The Northern Greenhouse in Cairns. Hier heb ik zoveel nieuwe vrienden leren kennen. De sfeer was hier geweldig.
Ook in Apollo Bay heb ik een mooie herinnering aan over gehouden. Dit hostel was prachtig. Het voelde alsof ik thuis kwam. Deze YHA is echt super mooi.

Tijdens mijn Aussie adventure heb ik verschillende touren gedaan.
Zonder er bij na te denken was de tour van Alice Springs naar Adelaide de beste!
Groovy Grape was de touroperator. Veel gelachen en de groep was gewoon perfect! De dingen die ik gezien heb ( Uluru, Kata Tjuta en Kings Canyon) echt ongeloofelijk mooi. Hier komt ook nog eens bij dat de gids een super toffe kerel was!

De leukste stad waar ik ben geweest zijn er eigenlijk 2. Adelaide en Canberra.
De steden zijn niet echt mega groot. Het is meer een groot dorp. Als je er doorheen loopt voel je je op je gemak. Je bent niet een nummer maar een persoon. Het is heel erg relax en een vriendelijke sfeer hangt er hier.

De leukste plaatsen waar ik ben geweest zijn: Byron Bay, Noosa, Cooktown en Launceston. Zo gezellig en Laid Back!
Heerlijk om hier doorheen te lopen. Ook wat ze te bieden hebben is great!

Australie is ook een enorm bierland. Ik denk dat je wel weet wat mijn nummer 1 biertje is...... Inderdaad Coopers!
Gebrouwen in South Australia en wordt door heel Australie gedronken!

Natuurlijk zijn er ook minder leuke dingen:
De stad die veel groter is gemaakt dan dat het daadwerkelijk is is: Sydney. Ik vind Sydney de minst leuke stad in Australie. Het is een mega stad waar je een nummer bent. Er is niet veel te doen in Sydney zelf. Als je iets wilt doen moet je buiten Sydney zijn. Manly, Bondi Beach etc.
Natuurlijk is The Harbour Bridge en Opera House mooi maar dit is alles wat de Sydney heeft te bieden.
Sydney is niet mijn stad.

De slechste hostels zijn:
Home Backpackers in Sydney en Flinders Street Hostel in Melbourne.
Je moet vechten voor bestek er wordt eten gestolen in Home Backpackers en in Flinders Street Hostel hangt geen sfeer.

Zo naar meer dan 15.000 km gereisd te hebben in Australie ga ik me klaar maken voor een nieuw land

Sander goes to New Zealand!!!

De foto's van het vuurwerk kan ik helaas niet op de website zetten omdat ze te groot zijn voor de site. Ik heb lange filmpjes gemaakt en een aantal foto's. Zodra ik weer nieuwe foto's naar huis stuur kun je de video's zien. Het is zeer zeker de moeite waard. Alleen al als je bedenkt dat ze 5000 kilo vuurwerk hadden afgestoken met een waarde van 2.3 miljoen euro!!!

  • 05 Januari 2009 - 06:44

    Jeanne Wetjens:

    Hoi Sander,

    Allereerst de beste wensen voor 2009. Als je terug in Nederland bent zou ik toch nog maar eens nadenken over een carriëre bij de politie. Je kunt beter een opleiding voor journalist gaan volgen. Ik weet zeker dat je in Nieuw Zeeland nog meer gaat genieten, vooral van de natuur. Maak er nog een mooi half jaar van.
    Groetjes Jeanne

  • 05 Januari 2009 - 09:21

    Guus:

    Hey Sander,

    De beste wensen en nog veel reis plezier in Nieuw Zeeland.
    In tegenstelling tot het vorige bericht.... de politie opleiding is ook leuk hoor. Maar kan zeker niet op tegen jou reis!!!

    Geniet er nog van.

    Groeten Guus.

  • 05 Januari 2009 - 09:24

    Mam:

    Hey Sannepan, leuk jou gisteren nog even gesproken te hebben. Veel, heel veel plezier bij de kiwi's! Dikke kus!

  • 05 Januari 2009 - 10:19

    Martijn:

    Yeah New Zealand!

  • 05 Januari 2009 - 10:32

    Roel:

    Ha die Sander!!

    Beste Wensen man :) !!
    Geniet er nog maar van de aankomende tijd, echt gaaf om elke keer weer de 'avonturen van Sander' te lezen.

    Veel plezier, en geniet er nog maar flink van!

    Groeten Roel

  • 05 Januari 2009 - 10:48

    Martijn:

    Yeah New Zealand!

  • 05 Januari 2009 - 11:04

    J. Van Beeck Calkoen:

    Hallo Sander,
    Leuke verhalen weer. Wat een moed zeg om zo lang in de rij te staan bij de Botanic Gardens. Zou ik er niet voor over hebben gehad maar blijkbaar was het de moeite waard. Leuk hoor.
    Veel plezier in Nieuw Zeeland. Ik hoor van velen dat dat nog veel mooier is dan Australië dus je hebt nog veel moois tegoed.
    Veel plezier.

    J. van Beeck Calkoen

  • 05 Januari 2009 - 11:22

    Riet Jansen:

    hoi Sander,
    Nogmaals een heel gelukkig en fantastisch 2009 met zeker weer heel andere ervaringen dan in .Australië.
    Geweldig dat je zo'n tijd in de Kerstnachtmis hebt doorgebracht, Tante Leny's conclusie was dan ook, dat je een goede Kerst gehad hebt! Wens je een geweldige reis naar Nieuw Zeeland en voortzetting van bijzondere belevenissen.
    GROETJES RIET.

  • 05 Januari 2009 - 11:38

    Marlies Janssen:

    Ha Sander,
    Ook van onze kant de beste wensen voor het nieuwe jaar. De eerste helft wordt voor jou al een heel speciale daar in het zonnetje.
    Ik zie uit naar je verhalen vanuit New Sealand.

  • 05 Januari 2009 - 12:37

    Petra En Robbert:

    Ha Sander, allereerst de aller, aller beste wensen voor 2009. Ook van Robbert. Hij houdt je site lezende goed bij,(moest ik even zeggen) Veel plezier bij het zien van leuke dingen en het ontmoeten van interessante mensen
    in New Zealand. We lezen het wel. gr. Petra en Robbert

  • 05 Januari 2009 - 12:53

    Jose:

    Hoi Sander, Gelukkig en een gezond Nieuwjaar.
    Het lijkt mij ook zo fijn om kerst in een warm land te vieren!! Misschien komt dat nog wel!!!

    Groetjes van
    jos jose sabine birgit

  • 05 Januari 2009 - 15:43

    Miep En Jaap De Vrie:

    Vab harte een gelukkig 2009, de brug met vuurwerk gezien op TV om 12uur zonder wachten! Nog veel plezier en goeie reis naar New.Sealand.

  • 05 Januari 2009 - 19:11

    Aad Lacser:

    Hoi Sander,

    Een gezond en gelukkig 2009!
    Dank voor alle verhalen uit Australië. Wat een belevenissen.Vooral uit de samenvatting blijkt dat je alles prima op een rijtje hebt.
    Op naar N-Z nu.
    Goede reis. Ik ga je volgen. Ben benieuwd hoe een backpacker het land beleeft.

  • 06 Januari 2009 - 16:58

    Els Dekker:

    Hoi Sander,
    Goeie reis naar Nw. Zeeland. Wat een start in het nieuwe jaar! Hier vriezen de pegels aan je oren. Dat zal jij je nu nauwelijks kunnen voorstellen. Wij hadden nieuwjaarsduiken tussen de ijsschotsen!!Geniet lekker, werken kan altijd nog!!!

  • 06 Januari 2009 - 19:07

    Moeder Van Ron:

    Hoi Sander, allereerst de beste wensen voor 2009
    hopen dat je aan de andere kant van de wereld nog een mooie tijd hebt, geniet van Nieuw-Zeeland is qua natuur nog veel mooier heb ik gehoord. Veel plezier.
    Groetjes Fam Vervoort

  • 07 Januari 2009 - 20:52

    Peter En Leny:

    Hoi Sander,

    De allerbeste wensen voor 2009. We genieten van je reisverhalen. Inmiddels heb je Australie achter je gelaten en ga je Nieuw Zeeland verkennen. We kijken uit naar de verhalen over je ervaringen daar.

    groetjes, vanuit een koud Nootdorp.

  • 08 Januari 2009 - 12:45

    Mien:

    Hoi Sander, Ben weer thuis{55graden verschil... +35 in Buenos Aires -20 in Ell dat daarmee zelfs het nieuws haalde als koudste plek in Nederland} Ik heb weer genoten van al je verhalen en kijk uit naar je verhalen uit N.Z wat je zeker mooi zult vinden Groetjes Mien

  • 08 Januari 2009 - 20:03

    Poentje:

    He Sanny,
    de beste wensen voor 09 en hou het een beetje netjes in NZ. Tijntje wil zich daar ook nog kunnen vertonen ;).
    Doe ze ook in zeeland allemaal de groeten van mij.
    ps ik heb gehoord dat neeltje jans en de afsluitdijk wel leuk zijn in zeeland. En vergeet Renesse niet ;)

  • 08 Januari 2009 - 20:05

    Poentje:

    euhm bedoel natuurlijk niet de aflsuitdijk, maar de deltawerken.

    {schaam, schaam :S}

  • 11 Januari 2009 - 18:30

    MARIJKE HEEREN:

    Dag Sander,

    Allereerst nog een heel gelukkig en fantastisch nieuw jaar.Met de jaarwisseling zonden ze al bij ons jullie spectaculaire vuurwerk uit Sydney en toen dacht ik even heel sterk aan jou en wist dat je daar ergens bij al die mensen stond te genieten.Leuk dat we dat allemaal van zo'n afstand kunnen volgen.
    Hoe is het in Nieuw Zeeland? Schijnt ook zo mooi te zijn en het staat nog altijd op mijn wensenlijstje om daar naar toe te gaan, maar niet als backpacker hoor, wel met een camper.

    Zoals je wel vernomen zult hebben is koning winter hier flink aan het regeren en bij jullie in Limburg worden records gebroken.
    Het is nu volle maan en die schijnt over sneeuwlandschappen in Nederland. Prachtig en de afgelopen dagen was Nederland een kerstkaart, blauwe hemel, rijp op de bomen en struiken en veel schaatsende mensen.
    Helaas moest ik alle dagen werken en kon alleen vandaag volop genieten van de witte en koude natuur.

    Wij maken ons al weer op voor de Valentijn en Pasen wat betreft de inkopen. Morgen heb ik al weer de 1e inkoopbeurs in Nieuwegein en het lijkt of de Kerst al weer heel ver weg is.
    Sander blijf vooral foto's maken, zodat wij ook een beetje mee kunnen genieten wat jouw ogen dagelijks mogen zien.
    Blijf voorzichtig en geniet 1000%, dikke knuffel,
    Tjeerd en Marijke (dank voor je kerstkaarten erg lief van je)

  • 11 Januari 2009 - 19:56

    Rob:

    Hey Sander! Beste wensen nog voor het nieuwe jaar wah, al gaan die ongetwijfeld gedeeltelijk al voor je in vervulling!

    Toch netjes dat je met kerst even naar de kerk gegaan bent, moet gezegd worden. Twee keer zelfs, goed bezig. ;D

    Geniet van de KIWI's (het land wel te verstaan..) en probeer vooral de 'pretzels' - liggen bij de notenafdeling in de supermarkten. Lekker voor onderweg, bij een Speights, op het strand, 's avonds, soms ook 's morgens, of 's middags.. altijd dus.

    Have a 'wicked' time in NZ!

    Groeten,
    Je neef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sander

Actief sinds 26 Feb. 2008
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 44665

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2015 - 27 December 2015

Van West Europa naar Oost Azie

11 Juli 2011 - 09 Augustus 2011

Exploring Canada

06 Juli 2008 - 26 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: